icon-arrow-aveco icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo

Wij berekenen de verhoging van sporen station Schiphol Airport

Het spoor naar Schiphol is een van de drukste sporen van Nederland. Van en naar de luchthaven, reizen er dagelijks meer dan 100.000 reizigers, en meer dan 52 treinen per uur. Voor een blijvende goede verbinding, is onderhoud aan het spoor van groot belang. Daarom voert ProRail in de periode van 2022 – 2028 grootschalige vernieuwingswerkzaamheden uit. Het project heet Groot Onderhoud Schiphol. Onderdeel daarvan is het verhogen van de perronsporen. In opdracht van ProRail voert Aveco de Bondt de constructieve berekeningen uit van de betonnen onderbouwconstructie.

Opdrachtgever
ProRail
Locatie
Schiphol
Fase
Lopend
Producten
VO-ontwerp, DO-ontwerp, UO-ontwerp van de prefab balk en prefab plaatelementen, kwaliteitsborging uitvoering.
shutterstock_1102509173.jpg

Verhogen van sporen langs de perrons 

Het project Groot Onderhoud Schipholtunnel (GOS) bestaat uit het verhogen van de sporen die langs de perrons liggen van station Schiphol Airport. Volgens de norm, moeten de perrons 76 centimeter boven het niveau van de bovenkant van het spoor liggen. Dit is om de in- en uitstap voor de reizigers makkelijker te maken. Om dit te bereiken, is ervoor gekozen het spoor bij de perrons te verhogen in plaats van de perrons te verlagen. De verhoging komt tot stand door het vervangen van het bestaande blokkenspoor door een nieuw innovatief balkenspoor. 

shutterstock_1036736641.jpg

Samen werken aan een beter spoor 

Het bouwteam bestaat uit ProRail en aannemerscombinatie StruktonVolkerSchipholtunnel (SVS). Aveco de Bondt voert hierbij de constructieve berekeningen uit die nodig zijn voor het goed aanleggen van de betonnen onderbouwconstructie. Tot de werkzaamheden behoorden: 

  • Het bepalen van de uitgangspunten 

  • Het bepalen van de afmetingen 

  • De wapening in de Voorlopig Ontwerp-fase 

  • Het integraal afstemmen met de uitvoering en leverancier in de Definitief Ontwerp-fase 

  • Het controleren van de transportfase 

  • Het uitvoeren van een tolerantie-analyse 

Meer weten? Neem dan contact op met onze expert!
Jos Sinke
Senior Projectmanager
jsinke@avecodebondt.nl