Het spoor naar Schiphol is een van de drukste sporen van Nederland. Van en naar de luchthaven, reizen er dagelijks meer dan 100.000 reizigers, en meer dan 52 treinen per uur. Voor een blijvende goede verbinding, is onderhoud aan het spoor van groot belang. Daarom voert ProRail in de periode van 2022 – 2028 grootschalige vernieuwingswerkzaamheden uit. Het project heet Groot Onderhoud Schiphol. Onderdeel daarvan is het verhogen van de perronsporen. In opdracht van ProRail voert Aveco de Bondt de constructieve berekeningen uit van de betonnen onderbouwconstructie.
Het project Groot Onderhoud Schipholtunnel (GOS) bestaat uit het verhogen van de sporen die langs de perrons liggen van station Schiphol Airport. Volgens de norm, moeten de perrons 76 centimeter boven het niveau van de bovenkant van het spoor liggen. Dit is om de in- en uitstap voor de reizigers makkelijker te maken. Om dit te bereiken, is ervoor gekozen het spoor bij de perrons te verhogen in plaats van de perrons te verlagen. De verhoging komt tot stand door het vervangen van het bestaande blokkenspoor door een nieuw innovatief balkenspoor.
Het bouwteam bestaat uit ProRail en aannemerscombinatie StruktonVolkerSchipholtunnel (SVS). Aveco de Bondt voert hierbij de constructieve berekeningen uit die nodig zijn voor het goed aanleggen van de betonnen onderbouwconstructie. Tot de werkzaamheden behoorden:
Het bepalen van de uitgangspunten
Het bepalen van de afmetingen
De wapening in de Voorlopig Ontwerp-fase
Het integraal afstemmen met de uitvoering en leverancier in de Definitief Ontwerp-fase
Het controleren van de transportfase
Het uitvoeren van een tolerantie-analyse