icon-arrow-aveco icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo

Nieuw stationsgebied Ede-Wageningen

Het station Ede-Wageningen is aan vervanging toe! Het nieuwe stationsgebied wordt gerealiseerd in de periode 2021-2024 in Ede. Een bijzonder en grootschalig project, waar de experts van Aveco de Bondt zich integraal over buigen. Het project wordt gerealiseerd door de bouwcombinatie EdesPoort, een samenwerking tussen Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en Van Wijnen. Het project is aanbesteed als een UAV-GC / D&C project waarbij engineering en uitvoering onder de verantwoordelijkheid valt van de bouwcombinatie EdesPoort. ProRail is initiatiefnemer van het plan, RHDHV heeft ProRail in de tenderfase ondersteund als ontwerpend constructeur.

Opdrachtgever
​IA Groep / van Wijnen
Oppervlak
​SO: 9400 m2; SGB 6.500 m²
Diensten
coördinerend constructeur
Architecten
Mecanoo (pre-tender) / RHDHV (tender) / Vakwerk (DC)
223e6ed9-ae91-4045-a2a4-ee3392af6687_800.jpg

Sporenoverkapping

Aveco de Bondt heeft het voorlopig ontwerp uit de tenderuitvraag voor de nieuwe imposante sporenoverkapping uitgewerkt tot een uitvoeringsgereed ontwerp. De complexe kapconstructie overkapt 4 sporen en 3 perrons, met een indrukwekkende afmeting van 48x182 meter. In het structuurontwerp dat als contractvoorwaarde door ProRail is aangeleverd, is opgenomen dat de dakconstructie uit gelijkzijdige driehoeken van ca. 28x28(!) meter moest bestaan. De uiteindelijke sporenoverkapping wordt gevormd door deze houten driehoeken, in totaal 23 stuks.

De sporenoverkapping wordt gedragen door 3 rijen van in totaal 20 kolommen. De stabiliteit wordt verzorgd door de kolommen op het middenperron.

entree met luifels.jpg

Stationsgebouw

Het stationsgebouw zal in totaal een bruto vloer oppervlak hebben van ca. 6.500 m², verdeeld over 3  bouwlagen. De onderste bouwlaag ligt ten dele onder maaiveld en sluit aan op de reizigerstunnel. In deze bouwlaag zijn de commerciële ruimten en het onderste niveau van de rijwielstalling gevestigd.  De bovenste twee bouwlagen zijn bestemd voor de rijwielstalling. De constructie is samengesteld uit een staalskelet in combinatie met kanaalplaatvloeren. Het stationsgebouw is omsloten door dakdelen die overeenkomstig het dak van de sporenoverkapping is vormgegeven. Doordat het perron en het fietspad over het dek van de kelder lopen, maakt dat het stationsgebouw optimaal geïntegreerd is in de omgeving. De interactie met de passagierstunnel, het perron en spoor en het fietspad maakt van dit project een utiliteitswerk met civieltechnische aspecten.

Stationsplein.jpg

Kloktoren

De 38 meter hoge kloktoren bestaat ook uit een driehoekige vorm. De constructie is gevormd door stalen kolommen en liggers, die als elementen zijn samengesteld waarmee de montage kon worden vereenvoudigd. De toren met zijden aan de voet van de toren van drie 10 meter lang wordt verjongd naar boven toe en eindigend in een “lantaarn”. De verlichting in de top maakt dat dit een landmark is dat in de weide omgeving waarneembaar is.

Meer weten over dit project? Vraag het onze expert!
Jan Weernink
Constructies
Specialist Bouwkundige Constructies
jweernink@avecodebondt.nl