Wat is de vernieuwingsopgave?
De vernieuwingsopgave omvat de vervanging en renovatie van civiele infrastructuur die nodig is vanwege het naderende einde van de technische levensduur. In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw zijn er veel (civieltechnische) kunstwerken, (spoor)wegen en ondergrondse netwerken aangelegd. Een heel aantal daarvan naderen het einde van hun technische levensduur en zijn niet meer geschikt voor de zware verkeersbelastingen van vandaag. De komende jaren zijn ze dus aan renovatie of vervanging toe. Daardoor ontstaat een enorme toename van noodzakelijke werkzaamheden: de verwachting is dat de totale kosten hiervan uitkomen op ongeveer 260 miljard euro tot het jaar 2100.
Uit onderzoek van TNO blijkt dat er de afgelopen jaren een onderbesteding is van de vervangingsopgave. Dat betekent dat er te weinig vervangingen en renovatie hebben plaatsgevonden. Dat is risicovol, want zonder onze infrastructuur stagneert Nederland: bruggen raken onbegaanbaar, rioolwater wordt niet meer schoongemaakt en wegen zijn poreus. De komende jaren moet er dus prioriteit worden gegeven aan vervanging en renovatie.
Bouwen aan de infrastructuur van morgen
Aveco de Bondt is al jaren adviseur en sparring partner voor grote en kleine infrastructurele projecten. We adviseren en ondersteunen op het gebied van duurzame infrastructuur en mobiliteit bij grotere vraagstukken en in elke fase van een (infra)project. Van herstel- en versterkingsadviezen voor bruggen en mobiliteitsvisies tot verkeerskundig ontwerp en verkeersveiligheidsaudits. En van wegbouwkundig onderzoek tot kabels & leidingen. Daarbij zetten we graag onze collega’s in van ecologie, bodem, planologie en omgevingsmanagement. Zo creëren we een integraal ontwerp.
Goede oplossingen realiseer je samen. Luisteren en oog houden voor de wensen van de opdrachtgever én de omgeving. Dat werkt.
Onze impact binnen de vernieuwingsopgave
De vernieuwingsopgave vraagt om slimme keuzes in het verlengen van de levensduur van onze infrastructuur. We kijken zorgvuldig naar de staat van civiele assets en bepalen samen de beste aanpak: vervangen of renoveren. Met een pragmatische werkwijze zorgen we ervoor dat elke ingreep doelgericht is en waarde toevoegt. Zo dragen we bij aan infrastructuur die weer decennia mee kan.