De provincie Noord-Holland heeft samen met Rijkswaterstaat, Tata Steel en de gemeenten Heemskerk, Beverwijk, Velsen en Amsterdam in het IJmondgebied de krachten gebundeld om de N197/ Velsertraverse opnieuw in te richten. Het doel is de doorstroming van het verkeer te verbeteren en daarmee de uitstoot van uitlaatgassen te verminderen. Zo kan een goede balans tussen de economische ontwikkeling in de regio en een gezonde leefomgeving worden gevonden.
De werkzaamheden hebben plaatsgevonden tussen september 2015 en april 2016, voorafgaand aan de start van de renovatie van de Velsertunnel. Daarmee is een belangrijke mijlpaal gehaald omdat de N197 als omleidingsroute fungeert tijdens de werkzaamheden aan de Velsertunnel.
Aveco de Bondt ondersteunt de combinatie KWS Infra-Vialis met het beheersen van alle kabels en leidingen (-derden) gerelateerde risico’s, inclusief verleggingen. We verzorgen tevens het omgevingsmanagement en de onderzoeken en expertise op milieukundig vlak. Concreet betekent dit:
De uitdaging op het gebied voor kabels en leidingen lag vanwege specifieke eindgebruikers, bij de zeer strikte instandhoudingseisen (vanuit de Rijksoverheid). Op zeven locaties waren verleggingen voorgeschreven met een veelvoud aan betrokken netbeheerders, die conflicteerden met de krappe beschikbare ruimte, de uitvoeringsperiode en de fasering van het werk.
In dit project zijn:
De aanpassingen zijn beperkt tot slechts één locatie met twee netbeheerders. Dit dankzij het op proactieve wijze ter discussie stellen van het nut en de noodzaak van aanpassingen aan de kabels en leidingen en het vroegtijdig betrekken van alle netbeheerders en stakeholders. Hierdoor zijn bovendien de verleggingskosten (voor onze opdrachtgever) beperkt tot een fractie van de oorspronkelijke kosten.