De bouw is verantwoordelijk voor 20% van het transport in Nederland en veroorzaakt daarmee veel uitstoot en energieverbruik. Een goed georganiseerd en gepland logistiek proces zorgt voor een minimaal aantal vervoersbewegingen en vermindert de verkeershinder. In samenwerking met betrokken ketenpartners ontwikkelen we mee aan een concept voor duurzame bouwlogistiek. Door gebruik van een hub en andere logistieke maatregelen, zoals een pendelbus voor personeel, kunnen tot 70% van de vervoersbewegingen worden voorkomen.
De vraag naar duurzame bouwlogistieke oplossingen neemt toe. De maatschappelijke ontwikkelingen geven aan dat de binnenstedelijke bouw alleen maar toeneemt. Daardoor nemen ook de vervoersstromen naar die binnensteden toe en worden de veiligheids- en milieuproblemen steeds nijpender. Bovendien stellen gemeenten steeds verdergaande milieudoelstellingen.
Hoe een optimale en zo duurzaam mogelijke logistiek er uit ziet, is voor elk project anders. Daarom ontwikkelen we samen met betrokken VolkerWessels bedrijven mee aan een logistieke ‘menukaart’ met verschillende opties. Daarbij kan bijvoorbeeld gekozen worden uit:
Binnen het pilotproject ‘De Trip’ in Utrecht past VolkerWessels in samenwerking met kennisinstellingen TNO, Hogeschool Utrecht, Hogeschool Rotterdam en TU Delft slimme bouwlogistieke oplossingen in de praktijk toe. Naast deze kennisinstellingen zijn diverse bedrijven van VolkerWessels betrokken, waaronder Boele & van Eesteren, VolkerWessels Bouwmaterieel en Primum. De concrete oplossingen bestaan onder meer uit:
Voor het bepalen van de impact van deze slimme bouwlogistieke oplossingen op de prestaties van het bouwproces zijn KPI’s geformuleerd en is een meetplan opgesteld.
Bij ‘De Trip’ werken we samen om de logistieke processen in kaart te brengen, te optimaliseren en te meten, zodat er referentiemateriaal ontstaat waarvan is te leren. Hiermee maken we bovendien een businessmodel, dat de voordelen en besparingen van de nieuwe logistieke oplossingen inzichtelijk maakt. Het uiteindelijke doel is het ontwikkelen van een logistieke menukaart waarmee je op elke willekeurige bouwplaats de logistiek optimaal kunt inrichten. Uit de eerste berekeningen komt naar voren dat gebruik van de hub bij ‘De Trip’ naar verwachting 54% van de vrachten in het centrum bespaard, wat overeenkomt met een CO2-reductie van 24% en een fijnstofreductie van 23%.