icon-arrow-aveco icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo

Renovatie Hezelpoort

In opdracht van 4 Infra is door Aveco de Bondt de constructie van het spoorwegviaduct de Nieuwe Hezelpoort te Nijmegen nader onderzocht. Dit rijksmonument is een spoorwegviaduct dat is gebouwd met de aanleg van de spoorlijn van Arnhem naar Nijmegen, tussen 1876 en 1879 in opdracht van de Staatssporen. Het is een vaste welfbrug, gebouwd van baksteen en op staal gefundeerd. 

Opdrachtgever
4 Infra
Status
Afgerond

Rol Aveco de Bondt

Aanleiding van dit onderzoek is de geconstateerde scheur- en vochtvorming in het metselwerk. De vraag van de opdrachtgever is of de scheurvorming en het vocht een risico vormen voor de constructieve sterkte van het viaduct en of de veiligheid ook op termijn voldoende is gewaarborgd. Tevens is verzocht om na te gaan wat de oorzaak is van de vochtvorming en wat de mogelijkheden zijn om dit tegen te gaan. Verder is verzocht om een plan te schrijven t.b.v. het esthetisch herstel van het metselwerk oppervlak en de binnenzijde van het gewelf.

Resultaat

Het voornaamste binnen het project was het wegnemen van de bron van het vochtprobleem en dit moest realiseerbaar zijn binnen de vastgestelde buitendienststelling van netto 50 uur. Naast de beperkte uitvoeringstijd is de fietsbrug die aan het spoorwegviaduct opgehangen is een belangrijk aandachtpunt gebleken. Deze fietsbrug is met consoles aan de brug bevestigd waarbij trekstangen dwars door het viaduct zijn bevestigd. Voor het krachtenevenwicht van deze constructie is gebruik gemaakt van het zandlichaam die op en naast gewelf aanwezig is. Graafwerkzaamheden in het zandlichaam bleken niet mogelijk zonder aanvullende maatregelen.

Ten aanzien van het vochtprobleem zijn verschillende afdichtingsmethoden onderzocht zoals de injectie van het grondlichaam en/of metselwerk en afdichtingen d.m.v. een folie. Uiteindelijk is gekozen voor een folieconstructie en is geadviseerd om een constructieve injectie uit te voeren in het baanlichaam om de constructieve veiligheid van de fietsbrug tijdens en na de uitvoering te kunnen garanderen.

Contactpersoon
Jaap Huijbregts
constructeur
jhuijbregts@avecodebondt.nl

Dit project valt onder ons programma