Bouwcombinatie SAAone voert, in opdracht van Rijkswaterstaat, het project A1/A6 Diemen - Almere Havendreef uit. Dit project is onderdeel van de weguitbreiding Schiphol - Amsterdam - Almere. De weguitbreiding is nodig om de regio bereikbaar te houden. De A1 en A6 tussen Diemen en Almere Havendreef krijgen meer rijstroken, de A1 wordt 300 meter naar het zuiden verlegd. Er wordt een tweede Hollandse Brug, een nieuwe verbindingsboog over het Amsterdam-Rijnkanaal en het breedste aquaduct van Europa onder de Vecht aangelegd.
Het gaat om een DBFM-contract (Design, Build, Finance and Maintain) met een looptijd van circa 30 jaar. Deze periode is SAAone verantwoordelijk voor ontwerp, bouw, financiering en onderhoud van de bestaande en nieuwe infrastructuur. SAAone is een samenwerking tussen VolkerWessels, Boskalis, HOCHTIEF en DIF.
Voor een groot gedeelte van het omgevingsteam is de kennis van Aveco de Bondt ingezet. Ons vergunningenmanagement, communicatie met Rijkswaterstaat en stakeholders, gebiedscoördinatie en de ecologische oplossingen zorgen er mede voor dat het projectdoel (op tijd, veilig werken) wordt behaald met zo min mogelijk hinderbeleving voor de omgeving.
Dit doen wij door het vroegtijdig betrekken van de verscheidene stakeholders en haar belangen en het erkennen van de kansen en omgevingsrisico’s. Tijdige en duidelijke (omgevings)communicatie samen met Rijkswaterstaat zijn hierbij onmisbaar. De complexiteit van de omgeving en de grootte van het project zijn hierbij de uitdaging.
Aveco de Bondt heeft voor dit project de constructie-ontwerp berekeningen, ontwerptekeningen, detailberekeningen en werktekeningen van de geluidschermen verzorgd. De schermen variëren in hoogte van 2 tot 8 meter. De totale oppervlakte van de te realiseren schermen bedroeg ongeveer 80.000m2.